طراحی، ساخت و نصب سکوهای نفتی

در بعضی مواقع ممکن است سکو بر اثر جریان های آبی با یک نیروی قوی بر روی سیستم لنگر خود مواجه شود که می تواند منجر به تولید گرداب شود. سکوهای نفتی ساختارهای غول پیکری از جنس فولاد یا بتن بوده که وظیفه ی اصلی آنها را می توان اکتشاف و استخراج نفت و گاز از پوسته ی زمین برشمرد.
این سکوها را می توان در دریاهای آزاد، دریاچه ها و خلیج ها نصب کرد که در بعضی مواقع کیلومترها تا خط ساحلی فاصله دارد. جنس آنها بسته به شرایط محیطی و نوع آنها فولاد، بتن یا ترکیبی از هر دو است.سکوهای نفت و گازبه طور کلی از انواع مختلف فولاد، از فولاد معمولی گرفته تا فولادهای بسیار مقاوم تهیه می شوند اما در انواع قدیمی آنها شاهد حضور بتن مسلح نیز، به عنوان یکی از مواد حیاتی هستیم.
در محدوده ی سکوهای فولادی، انواع مختلفی بر اساس استفاده و عمق کاری آنها وجود دارد. این سکوها بسیار سنگین بوده و در زمره ی بلندترین ساختارهای ساخته شده به دست بشر جای می گیرند. در این سکوها نفت و گاز از هم جدا شده و به وسیله ی خطوط انتقال نفت و یا تانکر به ساحل منتقل می شوند.

انواع مختلفی از سکوهای نفتی بسته به عمق آب و شرایط کاری آنها به کار گرفته می شوند. از Rig ها برای حفاری در میادین نفتی و از سکوها به منظور عملیات استخراج استفاده می شوند. در ادامه به پر کاربردترین انواع آنها اشاره می شود. حفاری در میادین نفتی فراساحلی که کیلومترها با نزدیک ترین ساحل فاصله دارند مشکلات بسیار زیادی را با خود به همراه دارد. ممکن است در این حفاری ها، بستر دریا تا سطح آب هزاران فوت فاصله داشته باشد. از این رو همانطور که در حفاریهای روی سطح زمین به سکوهای حفاری احتیاج داریم، در دریا نیز باید سکوهای مصنوعی حفاری ساخته شوند.

- سکوهای حفاری متحرک
- کرجی های حفاری
- جکاب (Jack UP)
- سکوهای شناور در آب (Submersible)
- سکوهای نیمه شناور
- سکوهای ثابت
- سکوهای قالبی
- کشتی های حفاری
- سکوهای ستونی
- سکوهای Seastar
- سکوهای مجهز به پایه های کششی
- سیستم تولید نفت به صورت شناور
- سکوهای دکلی (Spar)
- سیستم های زیر دریا

 

 


دسته بندی : عمران
,,


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره سايت

  • امام صادق (ع) :
    انَّ لِکُلِّ شَیءٍ رَکاۀً وَ زَکاۀُ العِلمِ اَن یُعَلِّمَهُ اَهلَهُ
    هرچیزى‏ زکاتى دارد و زکات دانش، آموختن آن است به اهلش.





گالری

مجله تخصصی عمران

ارائه مقالات، پروژه های دانشجویی و مطالب مفید در جهت ارتقا سطح علمی دانشجویان و مهندسین عمران

اطلاعات سايت

  • پست الکترونيک: masoudrashid@chmail.ir
  • مدير سايت: مسعود رشید
  • تاريخ امروز:
  • قدرت گرفته از بلاگ بيان